خلاصه : دکتر محمد مهدي خديوي زند در سال 1314 در شهر مقدس مشهد بدنيا امد.ايشان مدرك دكتري رشته روانشناسي تربيتي را از دانشگاه فرانسه در سال 1350 اخذ کرد .وي پس از اخذ دكتري رشته مذکور به عنوان استاديار در دانشگاه فردوسي مشهد استخدام شد و تا سطح استادي در اين دانشگاه ارتقاء يافت .او در سال 1371 به عضويت فرهنگستان علوم پذيرفته شد پس از مدتي در دانشگاه آزاد اسلامي و همچنين در دانشگاه شاهد به تدريس مشغول است.

گروه : علوم انسانی
رشته : روان شناسي
گرايش : رواندرماني ،روانكاري ،ازادي درماني
والدين و انساب : پدر محمد مهدي خديوي زند كشاورز زاده اي يزدي بود كه از ده كوچكي در حومه يزد بهمراه خانواده اش به مشهد مهاجرت كرد.پدر دكتر خديوي زند در سن 49 سالگي بر اثر عارضه سكته فوت کردند و مادرش سرپرستي هفت فرزند خود را بر عهده گرفت و همه انها را به سرو سامان رسانيد.خاطرات کودکي : محمد مهدي خديوي زند از دوران كودكي خود چنين مي گويد:" من به فرزندانم مي گويم گرانبها ترين ارثي كه پدرم برايم به ارث گذاشت سحرخيزي بود كه امروز مي توانم آن را به شما بسپارم. پدرم به خاطر كاري كه داشت ،رسيدگي به كارگران حفر قنات ساعت سه از خواب برميخواست دوران جنگ جهاني دوم من هشت ساله بودم مي گفت سفره جايي قبل از افتاب جمع شود. بايد برمي خواستيم و از جوي آبي كه در فاصله يك كيلومتري خانه ما بود آب مي آورديم. در زمستان سرد گاهي مجبور مي شديم يخ آب را بشكنيم با كوزه يا سطل آب بياوريم و ...سحر خيزي و سخت كوشي ارث پدري است كه تا به امروز از آن پاسداري كرده ام."اوضاع اجتماعي و شرايط زندگي : محمد مهدي خديوي زند در خانواده اي كشاورز بدنيا آمد و پدر خود را در سنين كودكي از دست داد و مادرش سرپرستي همه كودكان(5 پسر و 2 دختر ) را برعهده گرفت . مادرش با انكه در موقع فوت پدر 39 سال داشت ولي مجدد ازدواج نكرد و با حقوق كمي كه از آستان قدس مي گرفت و از كاركرد مستقل ديگر حاصل مي شد آنها را بزرگ كرد تا اينكه در سن 70سالگي به آلزايمر مبتلا شد و از دنيا رفت.تحصيلات رسمي و حرفه اي : محمد مهدي خديوي زند از شش سالگي به مكتب مي رفت و در سن 8 سالگي به كمك پدرش به دبستان فرهنگ از بهترين مدرسه هاي مشهد منتقل شد و پس از اتمام مقطع ابتدايي با رتبه اول به دبيرستان شاهرضا وارد شد و در سال 1336 در امتحانات ورودي دانشسرا عال تهران در رشته فلسفه ،علوم تربيتي و روانشناسي (آن زمان با هم بودند) پذيرفته شد.او پس از قبولي (درسال 1346)در آزمون ورودي كارشناسي ارشد روانشناسي و كارشناسي ارشد فلسفه اسلامي (معقول) دردانشگاه تهران، به تهران عزيمت کرد .دکتر خديوي زند در سال 1347 در بورسيه دانشگاه فرانسه شركت كرد و در سال 1350 با اخذ مدرك دكتري رشته روانشناسي تربيتي از فرانسه به ايران بازگشت.خاطرات و وقايع تحصيل : محمد مهدي خديوي زند از دريافت جوايز خود يكي در سال ششم ابتدايي در درس رياضي برگزيده شد و يك جعبه مداد رنگي (بنا به گفته خودشان هنوز اين جعبه مداد رنگي را دارند) و ديگري دريافت لوح تقدير در كلاس چهارم بود خاطرات به ياد ماندني دارد. ايشان از دريافت لوح تقدير چنين مي گويد:" زنگ تفريح اول بداخلاقهاي مدرسه را مي خواندند و فلك مي كردند و من را هم با اسم تارزان بازي خواندند و فلك كردند و در زنگ تفريح دوم همان روز اسم مرا به عنوان شاگرد اول خواندن و لوح تقديري دادند و من هم با پاي لنگان جايزه را گرفتم و وقتي كه اسم مرا دا زدند تمام مدرسه سوت زدند و هورا كشيدند."فعاليتهاي ضمن تحصيل : محمد مهدي خديوي زند در كنار تحصيل در مقاطع مختلف به فعاليتهايي همچون شركت در انجمن هاي پيروان قرآن مرحوم حاجي عابد و غيره مي پرداخت.ايشان در حسن تحصيل كارشناسي ارشد روانشناسي دردانشكده علوم انساني به تحصيل كارشناسي ارشد در رشته فلسفه دانشكده الهيات مي پرداختند در ان زمان تحصيل در دو رشته ممنوع بود ولي او تنوانست بدون هيچ مشكلي آن را به آخر برساند.استادان و مربيان : مرحوم ميلانيان(رياضي) ،مرحوم محجوبي (ديكته و فارسي) ،مرحوم حريمي (مدير مدرسه) در دبستان و آقايان صديقيان و هندي نژاد (رياضي)،مرحوم افجه اي (ادبيات) در دبيرستان و مرحوم دكتر محمود هومن (تاريخ فلسفه) در دانشسراي عالي و پروفسور ويدور در دانشگاه بردو فرانسه و پروفسور پرو ،لاپلانش ،لوبوويسي و آزورياگرا از دانشگاه پاريس از اساتيد و مربيان محمد مهدي خديوي زند بودند.هم دوره اي ها و همکاران : محمد مهدي خديوي زند با دكتر غلامعباس توسلي از دبيرستان و دانشسراي عالي تا به امروز در فرهنگستان علوم با هم هستند
همسر و فرزندان : محمد مهدي خديوي زند متاهل و داراي چهار فرزند دختر به ترتيب اولي داراي مدرك كارشناسي ارشد ، كارشناسي ارشد معماري ، كارشناسي و آخرين فرزند دخترش دانشجوي هنر در دانشگاه تهران است. او همچنين دو فرزند پسر كه اولي داراي بورد تخصصي اطفال و آخرين فرزند پسر دانشجوي رشته معماري است.وقايع ميانسالي : محمد مهدي خديوي زند در ميانسالي خود چندين خاطره اي را به ياد دارد كه به چند مورد از آنها اشاره مي كنيم:" - در مرتبه اول در حين تحصيل و گذراندن آخرين سال و نوشتن رساله دكتري بودم كه حقوقم را قطع كردند و به ناچار آنچه در ايران داشتم فروختم و تحصيل را به اتمام رساندم - مرتبه دوم كه براي دكتري روانشناسي باليني رفته بودم پس از يك سال و نيم حقوقم را قطع كردند و اين بار همسر و سه فرزندم در پاريس با من بودند. بار ديگر با فروختن آنچه در ايران داشتم توانستم كار تحصيلم را باتمام برسانم. - با آمدن امام ،در پاريس همسايه شديم و توفيق يافتم در خيمه نفلوشاتو چند بار نماز جماعت بخوانم و خاطرات بسياري از آن روزها به ياد دارم - دانشكده روانشناسي و علوم تربيتي مشهد كه نا تمام بود راه اندازي كردم."مشاغل و سمتهاي مورد تصدي : مدير گروه در دانشسراي عالي پيش از انقلاب اسلامي بمدت 4 سال - مدير گروه روانشناسي دانشگاه تربيت مدرس تهران بمدن 4 سال - عضو موسس كميته مشاور تربيت معلم استان مركزي تهران پيش از انقلاب اسلامي بمدت سه سال - عضو كميته برنامه ريزي روانشناسي شوراي عالي انقلاب فرهنگي تهران بمدت 11 سال - مدير مسئول مجله علوم تربيتي در دانشسراي عالي پيش از انقلاب بمدت 4 سال - مدير مسئول و صاحب امتياز فصلنامه تازه هاي روان درماني از سال 1373 تا كنون - عضو شوراي منطقه اي نظام روانشناسي و مشاوره (هم اكنون ادامه دارد) - عضو وابسته فرهنگستان علوم ايران از سال 1371 تا كنون ادامه دارد.فعاليتهاي آموزشي : فعاليتهاي آموزشي محمد مهدي خديوي زند به شرح زير است: - از سال 1338-1346 دبير دانشسراهاي مقدماتي ،مراكز تربيت معلم ، تدريس روانشناسي كودك و هدايت كارآموزي دبيري - دبير دانشسراي عالي از سال 1346-1350 ، تدريس روانشناسي تربيتي و كارآموزي دبيري - استاديار دانشسراي عالي سپاه دانش از سال 1350-1358 - استاديار، تدريس روانشناسي در مدرسه عالي دختران تهران (دانشگاه الزهرا فعلي) ،تدريس روانشناسي و همكاري با مرحوم دكتر علي اكبر سياسي - استاد و مدير گروه در دانشگاه تربيت مدرس، تدريس رواندرماني ،روانشناسي باليني - دانشيار ،تدريس روانشناسي باليني و رواندرماني در دانشكده روانشناسي علوم تربيتي فردوسي - استاد ،تدريس روان درماني در دانشگاه شاهد از سال 1380 تا كنون
مراکزي که فرد از بانيان آن به شمار مي آيد : مراكزي كه محمد مهدي خديوي زندي يکي از بانيان آن بشمار مي رود مي توان به مراكز مشاوره و روانشناسي شاهد و جانبازان از سالهاي اول انقلاب، سازمان نظام روانشناسي و مشاوره ، دانشكده روانشناسي و علوم تربيتي دانشگاه فردوسي مشهد، ايجاد دوره كارشناسي ارشد روانشناسي كوركان استثنايي در دانشگاه ازاد اسلامي و ايجاد دوره كارشناسي ارشد روانشناسي باليني در دانشگاه شاهد و غيره اشاره كرد.ساير فعاليتها و برنامه هاي روزمره : محمد مهدي خديوي زند در كنار تدريس به فعاليتهاي تحقيقاتي و پژوهشي در زمينه رشته تخصصي خود مي پردازد او همچنين به ارائه خدمات رواندرماني در كلينيك شخصي خود نيز به فعاليت مشغول است.آرا و گرايشهاي خاص : محمد مهدي خديوي زند براي دانشجويان خود چنين مي گويد : - ديده گاههاي مرا يكبار بخوانيد ،ده بار انديشه كنيد و صدبار عمل كنيد. سرانجام شما به هم انديشي تازه اي مي رسيد. - نوشته هاي مرا پنج بار بخوانيد و هربار يك چيزي درمي يابيد. دفعه پنجم در مي يابيد كه هنوز خيلي چيزهاست كه درنيافته ايد.جوائز و نشانها : محمد مهدي خديوي زند در بيشتر سمينارها ،كنگره ها و نهادهاي به ايراد سخنراني و ارائه مقاله مي پردازد که در اکثر اين همايشها و سخنراني هاي از ايشان تقدير و قدرداني بعمل مي آيد . او در سال 1361 جايزه پژوهش رياست جمهوري را از آن خود كرد.


آثار : 
    1  
آزادي و نظريه هاي يادگيري
      
ويژگي اثر : رساله دكتري روانشناسي تربيتي در دانشگاه بردو فرانسه دفاع شده است-1349
2  
اصول و مباني آموزش و پرورش
      
ويژگي اثر : با تكيه بر ديدگاه پياژه ،جان دوئي در قرن بيستم در جستجوي اصول و مباني كار و هنر معلمي بوده است-1342
3  
خويشتن پنداري و عكس العمل در برابر ناكامي
      
ويژگي اثر : رساله دكتري دتا در روانشناسي باليني است و در دانشگاه پاريس دفاع شده است-1357
4  
دانش و هنر روانشناسي باليني
      
ويژگي اثر : در دو جلد تنظيم شده است ك جلد نخست مباني روانشناسي باليني و جلد دوم همزماني و همساني اصول و كاربرد آنها در پژوهشها ،تشخيص ها و رواندرمانيها - 1365
5  
كار و هنر معلم
      
ويژگي اثر : با كتيه بر ديدگاه كنش گرايان ،رفتار گرايان مفهومي از كار و هنر را در تلاش هاي آموزشي به پرسش گذاشته است- 1341